Co jest wyjątkowego w firmie Patagonia?

07/12/2022

Firma Patagonia podała swoje  wyniki z Black Friday 2022. Są rekordowe – wartość sprzedaży wyniosła 10 mln dolarów. Firma całą tę kwotę przekaże na ratowanie planety. Co jest wyjątkowego w Patagonii? Przeczytaj case study.

 

Dlaczego warto obserwować markę Patagonia?

🌎 Pokazuje, że zrównoważone, dobrej jakości, trwałe produkty nie oznaczają spadku dochodów. Wręcz przeciwnie!
🌎 Nakłania swoich klientów do kupowania mniej i nie obchodzi Black Friday, tzn. nie oferuje z tej okazji zniżek, wyprzedaży itp. (m.in. kampania z 2011 r. „Nie kupuj tej kurtki!”).
🌎 Ma status kultowej. I ma wiernych fanów (spotkałam się z przypadkami przeznaczenia całego studenckiego stypendium na jeden polar; ale ten zapewne posłuży do 40-tki😉).
🌎 Jej jedynym udziałowcem jest planeta (sic!).

 

Jeśli ktoś nie zna – kilka słów o Patagonii w ramach introduction:

✅ Patagonia to amerykański producent odzieży i sprzętu outdoorowego, działający od 1973 r.
✅ Jej nazwa kojarzy się z odległym miejscem i dziką przyrodą. A logo przedstawia zarys szczytu Fitz Roy, w Patagonii właśnie.
✅ PataGucci – tak nazywane są produkty firmy, ze względu na wysokie ceny i dobry styl (połączenie Patagonia i Gucci).
✅ Twórcą i właścicielem firmy (choć już nie do końca) jest z Yvon Chouinard, pionier nowoczesnej wspinaczki górskiej.
✅ 14.09.2022 zrzekł się on szacowanego na 3 mld 💰💰💰 majątku na rzecz walki z kryzysem klimatycznym. Ogłosił, że Ziemia stała się jedynym udziałowcem Patagonii. 98% akcji firmy trafiło do organizacji non profit Holdfast Collective.

 

I jeszcze o Patagonii. Co jeszcze jest w niej wyjątkowego i czym się można inspirować:

🌿 Wiele rzeczy robi jako pierwsza lub jedna z pierwszych. Zmienia modele: biznesu, produkcji, konsumpcji i dystrybucji zysku.
🌿 Od lat mówi głośno o znaczeniu środowiska i problemie klimatycznym, namawia do aktywizmu (sprzeciwiała się odstąpieniu USA od porozumienia paryskiego).
🌿 Od 1996 r. używa do produkcji wyłącznie organicznej bawełny.
🌿 Od 2001 r. przekazuje 1% dziennej globalnej sprzedaży na cele ekologiczne (organizacja „1% for the Planet”).
🌿 Od 2012 r. jest B-corpem (o tym więcej innym razem).
🌿 Od 2013 r. zachęca do noszenia ubrań jak najdłużej i umożliwia ich naprawę (akcja „worn wear”).
🌿 87% odzieży tej marki zawiera materiały z recyklingu (niedawno ogłosiła kolekcję wykonaną z „jak największej liczby materiałów pochodzących z recyklingu”).
🌿 Wg raportu z 2021 r. – 100% pracowników otrzymało płace zapewniające minimum egzystencjalne oraz opiekę medyczną.

Co ciekawe, Patagonia nie określa się marką zrównoważoną. Podkreśla, że ma jeszcze wiele do zrobienia.

A jaka jest Wasza ulubiona zrównoważona marka?

 

Więcej o Patagonii i jej twórcy możecie przeczytać tutaj:

Fot.: Malik Skydsgaard, Pexels

Chcesz wiedzieć więcej?

Zobacz moje szkolenia