Co i jak mówić do naszych odbiorców jako firma? Co ich interesuje w świetle najnowszych badań, z naciskiem na czynniki ESG, CSR i zrównoważony rozwój? Podpowiadam tutaj, które badania warto sprawdzać cyklicznie, jakie płyną z nich wnioski i jak te wnioski można zastosować w pracy PR-owca czy marketera.
Czego oczekują dziś nasi klienci, pracownicy, obserwatorzy naszych marek i szeroko pojęta społeczność? Jakie są ich potrzeby, chęci, czy lęki, i wreszcie, jakie jest nastawienie naszych interesariuszy do świata korporacji. Przytaczam tutaj i podsumowuję najnowsze edycje dość sztandarowych, cyklicznych badań. W większości miejsc sygnalizuję, jeśli badania te dotyczą tylko Polski, lub odwrotnie – jeśli są globalne, bez udziału respondentów z naszego kraju. Biorę też poprawkę na fakt, że głos Polaków i reszty świata może się różnić, a jakieś badanie zdezaktualizować. Pandemia, wojna, czy galopująca inflacja mają przecież znaczący wpływ na nastroje społeczne.
Zaznaczę od razu na wstępie, że według przytoczonych badań wymagania szeroko pojętej społeczności wobec firm i biznesu wyłącznie rosną. Rośnie też świadomość ryzyk klimatycznych i rośnie (choć w mniejszym stopniu) poziom wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju, SDGs i ESG. A jeśli chodzi o szczegóły:
-
KLIENCI PRZYPISUJĄ FUNDAMENTALNĄ ROLĘ BIZNESOWI, FIRMOM I PRACODAWCOM
Tak, to bezdyskusyjne. Pracownicy i klienci sporo oczekują od firm. Ich szefowie są dla nich lepszym źródłem informacji niż rządy, NGOs’y i… media (sic!). Dla 61% uczestników ostatniej edycji globalnego badania Edelman Trust Barometer (2022) pracodawca kolejny raz z rzędu jest najbardziej wiarygodnym, ba jedynym wiarygodnym źródłem informacji. W samej firmie pracownicy mają największe zaufanie do współpracowników i bezpośredniego przełożonego. A w ogóle największe – do naukowców, co chyba jest efektem pandemii. Ponadto 55% ankietowanych w Barometrze uważa też, że CEOs powinni przewodzić zmianom, nie czekając na wytyczne rządu, a 65% – że są w tym skuteczni, i to najbardziej skuteczni spośród wszystkich innych potencjalnych kandydatów. Podobne znaczenie nadają przedsiębiorcom uczestnicy badania zrealizowanego w tym roku przez Sustainable Brands Poland – mają on wg nich moc sprawczą, która przerasta indywidualne możliwości jednostki.
Nota bene, również Komisja Europejska przypisuje biznesowi znaczącą rolę. Ma on sfinansować fundamentalną część inwestycji wynikających z Zielonego Ładu, czyli strategii europejskiej, której nadrzędnym celem jest osiągniecie neutralności klimatycznej. Dokładnie rzecz biorąc, ma wyłożyć 2,6 biliona euro w ciąg 10 lat, vs. 1 bilion euro z pieniędzy publicznych.
WNIOSKI DLA KOMUNIIACJI: Nie da się ukryć, że według naszych odbiorców firmy pełnią szczególną rolę, i jako pracodawcy, i w relacji z tzw. konsumentem (ach, jak ja nie lubię tego określenia). Na swój sposób objaśniają świat, nowe zjawiska i wyzwania, np. w zakresie zmian klimatycznych, czy wojny w Ukrainie. Uspokajają, aktywnie działają i rozwiązują problemy. A zatem jako pracownicy działów komunikacji objaśniajmy i przekazujmy wiedzę naszym odbiorcom, we wszystkich obszarach, w których wiedzy im brakuje (np. w zakresie zmian klimatu, stojących przed nami wyzwań klimatycznych, czy zdrowego i przyjaznego dla planety stylu życia). Podejmujmy też w naszych firmach zagadnienia istotne dla naszych społeczności i pomagajmy rozwiązywać ich problemy. Działajmy tam, gdzie dla wspólnego dobra możemy wykorzystać potencjał naszej firmy. I namawiajmy na takie działania naszych szefów. Krótko mówiąc: angażujmy się w CSR.
-
W DOBIE SPADKU ZAUFANIA ODBIORCY POTRZEBUJĄ UCZCIWOŚCI I AUTENTYCZNOŚCI
Najnowsze edycje globalnych raportów wykazują spory kryzys zaufania społecznego. Badani przyznają się do spadku zaufania wobec instytucji, do generalnego wzrostu nieufności i do obawy o fakenewsy (Edelman Trust Barometer 2022). W najnowszym raporcie z realizowanego przez Havas od 12 lat badania Meaningful Brands mowa nawet o „erze konsumenckiego cynizmu”. Aż 71% respondentów nie wierzy, że marki dotrzymają złożonych obietnic i jest zmęczona tym, że marki mówią i robią co innego. Nasi odbiorcy są zniecierpliwieni i wyczuleni na brak konsekwencji.
WNIOSKI DLA KOMUNIIACJI: Komunikując się z naszą publicznością, powołujmy się na dane, naukowców, autorytety – przywołujmy wiarygodne źródła. Starajmy się dawać naszym klientom transparentne informacje, proste wskazówki i wartościowy kontent, np. w zakresie promocji zdrowych nawyków, czy zrównoważonego stylu życia (pamiętając przy tym, że zwykły Kowalski nie ponosi odpowiedzialności za cały świat i nie zmieni jego losów). Wiem, że komunikacja w dobie zmian jest trudna. Gdy jest presja, wszyscy się domagają, a nie wiadomo, co i jak mówić. Nie ma przecież jednoznacznej metodologii, ani dla mierzenia wpływu, ani dla ujawniania danych. Nie ma sprawdzonych praktyk i jednego złotego środka. Mało tego, jego wypracowanie zapewne zajmie całe lata. Nawet teraz, gdy ogłoszono dyrektywę CSRD dotycząca raportowania zrównoważonego rozwoju, wiadomo, kogo ona obejmie i kiedy wejdzie w życie, ale nie znamy jeszcze finalnej wersji standardów, czyli tego co i jak raportować. Proponuję zatem, by zacząć choć od małych kroków. Bądźmy przy tym wyrozumiali wobec siebie i innych. Wszak w jeden dzień nie zbudowano Rzymu. I my też tego nie zrobimy.
-
KLIENCI OCZEKUJĄ OD FIRM ODPOWIEDZIALNYCH DZIAŁAŃ, W SZCZEGÓLNOŚCI PROEKOLOGICZNYCH. I TE OCZEKIWANIA BĘDĄ TYLKO WZRASTAĆ
Ludzie boją się zmian klimatu. Od lat potwierdza to całe mnóstwo ankiet. Niepokój klimatyczny zwykle deklaruje ok. 70-80% respondentów (m.in. Edelman Trust Barometer 2022, Climate Sentiment Index 2021, czy badanie Kantara pod bardzo wymownym tytułem Ziemianie Atakują). Badani stwierdzają wręcz, że stoimy na krawędzi katastrofy ekologicznej i trzeba zacząć działać. Dodajmy od razu, że ludzie boją się też innych rzeczy, i to bardziej niż czynników środowiskowych, w szczególności utraty pracy (85% respondentów w Barometrze 2022). Generalnie poziom lęku społecznego wzrasta.
Wracając do zmian klimatu, zwykli konsumenci nie są w swych obawach odosobnieni. W badaniu Global Risks przeprowadzanym rokrocznie przez World Economic Forum eksperci z całego świata wskazują kryzys klimatyczny jako jedno z największych zagrożeń przed jakim obecnie stoimy. Jeszcze w 2008 r. żaden czynnik klimatyczny nie znalazł się ani wśród 5 najbardziej prawdopodobnych ryzyk, ani wśród 5 ryzyk o największym zasięgu/skali/wpływie. A w 2021 r. ryzyka środowiskowe zajmowały już 6 na 10 pozycji. Były to: niepowodzenia w podejmowanych działaniach na rzecz ochrony klimatu, utrata bioróżnorodności, kryzys związany z dostępnością zasobów, ekstremalne zjawiska pogodowe i niszczenie przez ludzi środowiska naturalnego.
Co istotne, ludzie oczekują, że problemy dotyczące klimatu, których się obawiają, będzie rozwiązywał biznes. Podobnie jak problemy społeczne. Liczą też, że biznes zajmie stanowisko w ważnych dla nich kwestiach:
- 5 na 10 osób oczekuje od firm działań w sprawie zmian klimatu i nierówności ekonomicznych, a 6 na 10 – by firma pasowała do wyznawanych przez nich wartości (Edelman Trust Barometer 2022).
- 60% badanych uważa, że CEO powinni publicznie zajmować stanowisko na temat kontrowersyjnych kwestii społecznych i politycznych, o które się martwią (Edelman Trust Barometer 2022).
- 73% respondentów twierdzi, że marki muszą w obecnych czasach angażować się w działania na rzecz społeczeństwa i planety (Meaningful Brands 2021).
- Jeśli chodzi o Polskę – 83% rodaków uważa, że firmy powinny robić więcej aby rozwiązywać problemy zmian klimatu; wyczulenie na czynnik środowiskowy tylko wzrasta; w tym samym badaniu na przestrzeni dekady liczba osób, które chcą kupować marki odpowiedzialne zwiększyła się z 4% do 55% (Climate Change 2020).
- Szczególnie silne oczekiwania mają młodsze roczniki: 9 na 10 przedstawicieli pokolenia Z uważa, że firmy muszą być odpowiedzialne społecznie i środowiskowo (Building Consumer Trust in Sustainability Report 2020).
Jak pokazuje opublikowane w październiku 2022, bardzo obszerne badanie „Technologia w służbie społeczeństwu fundacji” (fundacji DigitalPoland), które w dużej mierze poświęcone jest zagadnieniom ESG:
- Firmy powinny publicznie informować o wpływie na środowisko (78%), a konsumenci powinni mieć możliwość sprawdzenia wpływu danej firmy na środowisko i jej emisji.
- Z drugiej strony, firmy, które rozpowszechniają mylące informacje, powinny być karane finansowo (76%).
Według 94% managerów znaczenie CSR i zrównoważonego rozwoju wzrosło w ich organizacjach w ciągu ostatnich 5 lat. Dodatkowo 95% respondentów uważa, że rola tematów środowiskowych i społecznych w polskim biznesie będzie rosła także w ciągu najbliższych 5 lat (Menedżerowie CSR, 2020).
WNIOSEK: Nie mamy wyjścia. Firmy powinny działać i zabierać głos, szczególnie w kwestiach klimatycznych.
-
CZY FIRMY POWINNY ZABIERAĆ GŁOS W KONTROWERSYJNYCH KWESTIACH SPOŁECZNYCH? OTO JEST PYTANIE!
Przywołując powyższe dane, biorę poprawkę na fakt, że wiele z tych analiz to badania globalne, a niektóre, jak np. Edelman Trust Barometer, nie były nawet realizowane w Polsce. Natknęłam się – w teorii i praktyce – na sytuacje, które wskazują, że Polacy wcale tak bardzo nie pragną brand aktywizmu, a przynajmniej nie w kwestiach obyczajowych, czy dotyczących seksualności. Np. badanie Wavemaker z 2020 r. wykazało, że zmiana firmowego logotypu na tęczowy budzi spore kontrowersje (natomiast pozytywnie lub bardzo pozytywnie odbierane było zaangażowanie w kwestie takie jak prawa dziecka, wolność sowa i zgromadzeń, równość płci, prawa mniejszości narodowych i etnicznych, wolność wyznania, czy prawa mniejszości seksualnych). Przypominam sobie również zaangażowanie jednego z banków w strajk kobiet (nazwy banku nie wymienię😉), które spotkało się zarówno z ciepłym przyjęciem, jak i krytyką, połączoną w dodatku z groźbami bojkotu konsumenckiego. W naszym społeczeństwie jest przecież spora polaryzacja, i polityczna i światopoglądowa, niemal 50/50.
Wiele mądrych rekomendacji przynosi w tej kwestii publikacja najdłużej działającej w naszym kraju organizacji zajmującej się CSR-em i równoważonym rozwojem, czyli Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB). Publikacja ta ma wymowny tytuł: „Przygotuj się, nawet jeśli (jeszcze) nie wiesz na co. Co biznes ma wspólnego z aktywizmem”. FOB zwraca w niej uwagę na konieczność redefinicji w podejściu firm do zaangażowania w aktualne sprawy społeczne. Wskazuje przy tym wyzwania i inspiracje ze świata. W części badawczej wydawnictwa przeanalizowano posty przedsiębiorstw na portalu LinkedIn. Posty o tematyce społecznej stanowiły łącznie 12% wszystkich wpisów. Firmy zwykle poruszały w nich różne tematy społeczne, jednak unikały jednoznacznego popierania jakichś konkretnych akcji. Najwięcej publikacji dotyczyło klimatu i ochrony środowiska, najmniej ruchu #MeToo i Black Lives Matter (badanie było międzynarodowe). Co warte wzmianki, wpisy, w których przedsiębiorstwa odwoływały się do konkretnych wydarzeń polityczno-społecznych, wzbudzały ponadprzeciętną aktywność użytkowników.
WNIOSKI DLA KOMUNIKACJI: Trudno tu znaleźć jedno rozwiązanie dobre dla każdej firmy i sytuacji. FOB podaje kilka dość wyważonych wskazówek, z którymi w 100% się zgadzam, również na podstawie mojego prawie 20-letniego doświadczenia, i które tutaj streszczam:
- Biznes może więcej niż władze państwowe i ma realny wpływ na kształt naszej rzeczywistości (pamiętajmy o tym, jako PR-owcy).
- Spory światopoglądowe są ważne dla bardzo dużej części społeczeństwa (temat taki jak prawa kobiet, równość rasowa, sytuacja osób LGBT+).
- To czas, kiedy warto przyjrzeć się własnym strategiom komunikacyjnym i z uwagą (uważnością) podchodzić do tego, co dzieje się w naszym otoczeniu i jakie kwestie są istotne dla naszych interesariuszy (warto rozważyć różne scenariusze i przewidzieć różne reakcje).
- Każda firma powinna szukać własnej drogi.
- W przypadku tematów, które budzą duże zainteresowanie opinii publicznej, każda reakcja firmy może zostać odebrana zarówno pozytywnie, jak i negatywnie.
- Na pewno warto być autentycznym i spójny z kodeksem firmowych wartości.
-
A CZEGO KONSUMENCI WYMAGAJĄ OD SIEBIE? DO JAKICH USTĘPST SĄ SŁONNI, BY PRACOWAĆ U ODPOWIEDZIALNEGO PRACODAWCY I KUPOWAĆ ODPOWIEDZIALNE PRODUKTY?
Wiemy już, czego klienci oczekują od firm i marek. A do czego zobowiązują siebie samych? Do jakich poświęceń są skłonni w imię wyznawanych przez siebie wartości i wyższych celów?
Badania mówią, że:
- 28% Polaków zaakceptuje niższą pensję, by pracować dla pracodawcy bardziej przyjaznego środowisku, 33% ankietowanych jest skłonnych zapłacić wyższe podatki, by finansować inwestycje w ochronę klimatu, a 78% jest gotowych płacić wyższą cenę za towary przyjazne dla środowiska (Climate Sentiment Index 2021).
- Także wg Meaningful Brands (2021) 53% badanych jest gotowych zapłacić więcej za markę, która identyfikuje się z konkretnymi wartościami.
- Z kolei polscy konsumenci postawieni przed pytaniem, w którym można było wybrać tylko jedną odpowiedź, „który produkt kupią, jeśli jeden z nich jest ekologiczny”, odpowiedzieli że: ten zrównoważony (34%), ten z niższą ceną (34%), ten co zawsze (32%) (Technologia w służbie społeczeństwu 2022).
Tu nie mam wniosków – proponuję bowiem przejść od deklaracji do czynów.
-
JAK DEKLAROWANE POSTAWY PRZEKŁADAJĄ SIĘ NA DZIAŁANIA I RZECZYWISTE DECYZJE KONSUMENCKIE? CZY KLIENCI MOGĄ ODWRÓCIĆ SIĘ OD MARKI?
Ten aspekt niestety trudno jest zmierzyć. Bo nawet deklaracje na temat tego, jak zachowalibyśmy się w sklepie, mogą rozmijać się z rzeczywistym zachowaniem. Kiedy stoimy przed półką sklepową, decydująca jest zasobność portfela, brak czasu na studiowanie etykiet – a nie szczytne ideały. Jak usłyszałam na jednej z konferencji – przed kasą do głosu dochodzi „proza życia”. Przypomina mi się tu (niestety bez konkretów) pewien eksperyment, w którym najpierw pytano ludzi o to, czy należy dbać o czystość. Oczywiście wszyscy byli zgodni, że tak. Po wyjściu z sali czekała na nich pułapka w postaci porzuconego na podłodze papierka. I tutaj szok. Papierek podniosła zaskakująco mała cześć badanych (o ile pamiętam jednocyfrowa, ale niestety nie mogę odnaleźć źródła, więc jeśli ktoś kojarzy ten eksperyment – proszę o podpowiedź).
Najbardziej wymiernym i wymownym dla mnie dowodem na to, że oczekiwania i preferencje klientów przekładają się na autentyczne zakupy (a raczej ich brak) był spadek obrotów w marketach, które nie wycofały się z Rosji podczas pierwszych miesięcy wojny w Ukrainie, pokazany przez PKO (sprawdź tutaj). Wszystko widać było czarno na białym, na dużych liczbach. Wyznawane poglądy znalazły tutaj odzwierciedlenie w decyzjach i czynach.
Nacisk na spójność między deklarowanymi intencjami a realnymi działaniami kładzie też badanie „Socio-Cultural Trend Tracker 2022”, realizowane przez Sustainable Brands Poland oraz Ipsos. Sprawdza ono nie tylko ogólne deklaracje dotyczące zrównoważonych zachowań – ankietowani są też pytani o codzienne, szczegółowe „mikro-akcje”. Wnioski z badania są następujące:
- Jeden na pięciu konsumentów zrezygnował z marki i jej produktów w związku z jej nieetycznym lub antyspołecznym działaniem [zwracam uwagę na tryb dokonany – zrezygnował].
- Aż 97% Polaków zwraca uwagę na zrównoważony i odpowiedzialny rozwój i stara się, choćby raz na jakichś czas zachowywać tak, by chronić planetę.
- Więcej niż ¾ ankietowanych zadeklarowało, że pozostanie lojalna wobec marek, które pozwolą im żyć w lepszy i bardziej zrównoważony sposób.
Wróćmy wobec tego jeszcze do deklaracji, zagłębiając się w więcej szczegółów:
- Najtrudniej polskim konsumentom znieść w relacjach z firmami nieprzestrzeganie praw człowieka, niszczenie klimatu i nielegalne zatrudnienie. W każdej z tych sytuacji ok. 50% ankietowanych gotowych jest zrezygnować z zakupu (Technologia w służbie społeczeństwu 2022).
- Mniej wpłynęłoby na rezygnację z zakupu wykorzystanie przez firmę pozycji biznesowej (istotne tylko dla 28% ankietowanych), czy brak wsparcia dla lokalnych społeczności (dla 18%).
- A jeszcze inne, dodam że mniejsze, są oczekiwania Polaków wobec firm jako pracodawców.
- 58% klientów deklaruje, że kupuje od marek lub broni marek, które są zgodne z ich przekonaniami i wartościami, a 60% wybiera miejsce pracy, bazując na przekonaniach i wartościach. 64% w ten sam sposób dobiera inwestycje (Edelman Trust Barometer 2022).
- 64% klientów woli kupować produkty firm cieszących się reputacją odpowiedzialnych społecznie, nie nastawionych wyłącznie na zysk, i liczba ta wzrosła o 10 p.p. vs. 2019 r. (Meaningful Brands 2021).
- 28 proc. respondentów twierdzi natomiast, że nawiązało lub pogłębiło swoje relacje z firmami, których produkty i usługi są przyjazne dla środowiska (Millennial Survey 2021).
WNOSKI DLA KOMUNIKACJI: podobne do wcześniejszych. Działajmy w dobrej sprawie, a potem raportujmy i pokazujmy to na zewnątrz. Może nie wpłynie to na pojedynczy zakup, ale buduje długofalową relację. Szczególnie, że świat idzie w stronę transparentności i ten kierunek raczej się nie zmieni.
-
KLIENCI NIE MAJĄ JASNOSCI I WIEDZY, MAJĄ ZA TO WYRZUTY SUMIENIA
Dochodzimy tu do bardzo istotnej kwestii. Po pierwsze, sam termin „zrównoważony” jest dość niejednoznaczny i wymaga wcześniejszej definicji nawet wśród specjalistów. Zbyt szerokie i za mało precyzyjne są też przedrostki „bio” czy „eko”. Dość niski jest również w społeczeństwie poziom wiedzy z zakresu ESG. Jedynie 16% ankietowanych ma znaczącą wiedzę o celach zrównoważonego rozwoju i potrafi podać choćby 5 z nich (Technologia w służbie społeczeństwu 2022).
Po drugie, konsumenci nie wiedzą, jakie cechy ma produkt zrównoważony, ergo: który produkt wybrać, by był zgodny z wyznawanym systemem wartości. Dość powszechnie utożsamiają ze sobą pojęcia zrównoważony i ekologiczny (53%). Istotny jest dla nich proces wytwarzania, który nie jest szkodliwy dla środowiska, wykorzystane surowce i oszczędność energii. Ankietowani pomijali natomiast kwestie społeczne i zakresu ładu korporacyjnego, np. czy produkt był wyprodukowany zgodnie z wytycznymi (33%), czy wyprodukowano go w firmie, która nie dyskryminuje kobiet (27%), czy powstał lokalnie (21%) i w kraju demokratycznym (15%) (Technologia w służbie społeczeństwu 2022).
Po trzecie, słowo „zrównoważony” wywołuje w klientach wyrzuty sumienia. Czują, że postępują niewłaściwie, choć nie mają postaw teoretycznych, by zachować się odpowiednio. Tak przynajmniej wynika z badania, o którym usłyszałam na jednej z konferencji. Przekaz ustny, więc musicie uwierzyć mi na słowo. Ale dotyczył globalnego brandu z zakresu modowego e-commerce.
WNIOSEK: Pokazujmy, co zrobiliśmy, jakie działania podjęła nasza firma i jaki to ma wpływ na świat i ludzi. Pokazujmy też wpływ konkretnych produktów, najbardziej transparentnie, jasno i klarownie, jak można. Ułatwiajmy klientom korzystne dla planety wybory. Edukujmy i tłumaczmy. Nie ograniczajmy się tylko do słów „zrównoważony”, czy „eko”. Wyjaśniajmy, co to dokładnie znaczy – w jaki sposób coś jest zrównoważone. Oczywiście sztuką jest tu zachowanie równowagi – by przekaz jednocześnie był krótki i przyswajalny, a przy tym w uczciwy i transparentny sposób pokazywał wpływ.
-
KLIENCI WIDZĄ NADZIEJĘ W TECHNOLOGII
93% Polaków uważa, że cyfryzacja i nowe technologie mogą pomóc zminimalizować nasz negatywny wpływ na środowisko, a 88%, że nowe technologie i cyfryzacja mogą wesprzeć transformację energetyczną Polski. Wyraźnie wzrósł też odsetek Polaków sięgających z chęcią po nowinki technologiczne (z 66% do 78%). Wśród technologicznych rozwiązań ciepło przyjmowanych przez Polaków można wymienić: produkcję z recyklingu (95%), panele słoneczne w domach (89%), podróż samochodem na prąd lub wodór (83%), inteligentny dom (79%), technologie zdrowotne, np. opaski monitorujące stan zdrowia i przesyłające informacje do lekarza (77%), czy załatwianie spraw urzędowych online (Technologia w służbie społeczeństwu 2022).
WNIOSEK DLA KOMUNIKACJI: pokazujmy możliwości, nowe rozwiązania i korzyści. Wyjaśniajmy, dlaczego dane rozwiązanie, aplikacja jest dobra dla planety (zwłaszcza jeśli rozwiązanie jest przez to mniej wygodne, czy odbiera osobisty kontakt z drugim człowiekiem). Edukujmy i ułatwiajmy korzystnie z technologii osobom, które potrzebują wsparcia lub są nastawione bardziej nieufnie.
Podsumowując i zbierając w jednym miejscu moje komunikacyjne wnioski:
- Starajmy się nakłonić nasze firmy do działań istotnych społecznie, rozwiązujących problemy społeczności, w których działamy i mądrze wykorzystujących nasze zasoby (lepsza tzw. „wędka”, zachęcenie do działań i ich umożliwienie niż darowizna).
- Działajmy ze świadomością, jak wielkie oczekiwania pokładają nasi odbiorcy w firmach i pracodawcach.
- Miejmy – co oczywiste dla PR-owców – jak najszerszą wiedzę o naszych odbiorcach: ich potrzebach, lękach. A także o kwestiach ESG. Łatwiej jest tworzyć mądry przekaz na temat, który znamy.
- Starajmy się dzielić wiedzą, rozpowszechniać informacje dotyczące wyzwań klimatycznych i zrównoważonego stylu życia.
- O naszych produktach i działaniach mówmy jak najbardziej transparentnie, jasno i prosto – pokazując ich wpływ.
- Przemyślmy, jak i czy będziemy mówić jako firma o kwestiach światopoglądowych. Ważne, by robić to z wyczuciem naszych interesariuszy i w zgodzie z DNA naszej firmy. No i ze świadomością, że jednym się to spodoba, a innym nie. Uwaga – milczenie w jakiejś sprawie to też deklaracja.
- Wybaczamy sobie przy tym komunikacyjne niedoskonałości – nie ma jeszcze standardów, jednolitych wzorców. Nie zakładajmy u innych złej woli i miejmy na uwadze, że jesteśmy na początku drogi ku transparentności.
- Pokazujmy możliwości, szanse, dobre przykłady. Przybliżajmy rozwiązania technologiczne. Dawajmy nadzieję.
Coś byście dodali do mojej listy? Jakąś „złotą myśl” lub badanie, które uważacie za wartościowe i które przydaje się Wam w pracy? Zapraszam do podzielenia się doświadczeniami.
Indeks wybranych badań:
- Edelman Trust Barometer. Globalne badanie zaufania i wiarygodności, realizowane przez renomowaną agencję specjalizującą się w komunikacji i public relations. W 2022 r. zostało zrealizowane po raz 22, na 36 tys. respondentów z 28 krajów. Więcej tutaj.
- Socio-Cultural Trend Tracker. Badanie świadomości polskich konsumentów w obszarze zrównoważonego rozwoju realizowane przez SustainableBrands Poland oraz Ipsos zrealizowane w 2022 r. na grupie ponad 2 tys. uczestników. Jego wyniki zostały zaprezentowane w październiku podczas konferencji Shaping Behavior for Impact ’22. Więcej tutaj.
- Meaningful Brands. Globalny projekt badawczy grupy Havas, realizowany na całym świecie, w tym w Polsce od 2009 r. To pomiar siły marki i tego, co marki wnoszą w życie konsumentów. W 2021 r. badanie zrealizowano po raz 12, na niemal 400 tys. uczestników. Więcej tutaj.
- Global Risks Report. Badanie prowadzone rokrocznie przez World Economic Forum (EEF) wśród ekspertów z całego świata przed spotkaniem Forum w Davos. Wydawnictwo bazuje na pracach Global Risk Network, przy udziale doradców z Uniwersytetu w Singapurze, Oxfordzkiego i Pennsylvania – i opisuje zmiany zachodzące w globalnym krajobrazie ryzyk. W styczniu 2022 zaprezentowano 17 edycję. Więcej tutaj.
- Menedżerowie CSR. Badanie Forum Odpowiedzialnego Biznesu sprawdzające zmiany zachodzące w podejściu do społecznej odpowiedzialności biznesu. Badanie zrealizowano w 2020 r., a wcześniejszą edycję – w 2015 r. Więcej tutaj.
- Climate Sentiment Index . Badanie zrealizowane przez Deloitte w 2021 w 23 krajach, w tym w Polsce (w naszym kraju na grupie 1145 osób powyżej 14 roku życia). To raport o obawach klimatycznych konsumentów, pracowników i wyborców. Więcej tutaj.
- Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0? Badanie zrealizowane przez Fundację DigitalPoland. W 2022 r. odbyła się 4 edycja. Raport przedstawia wyniki badania świadomości Polaków co do strategicznych wyzwań, przed jakimi stoi Polska, w tym w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz gotowości wykorzystania nowych technologii do ich pokonania. Więcej tutaj.
- Ziemianie atakują. Badanie Kantar Polska, we współpracy z European Climate Foundation, United Nations Global Compact Network Poland oraz agencji zielonych transformacji Lata Dwudzieste. Edycje 2019 i 2020. Więcej tutaj.
- Millennial Survey. Globalne, coroczne badanie globalne Deloitte, skupione na obawach i oczekiwaniach najmłodszych pokoleń. W 2022 r. zrealizowano 11 edycję w 46 krajach świata, w tym w Polsce. Więcej tutaj.
- Climate Change. Badanie zrealizowane przez zespół badaczy Havas Intelligence w 2020 r., 11 latach po pierwszej edycji. Bada postawy Polaków względem zmian klimatycznych i pozwala wychwycić różnice, jakie pojawiły się w nastrojach na przestrzeni dekady. Więcej tutaj.