Dziś ważne wydarzenie – premiera raportu PRCH na temat ESG w centach handlowych. Temat istotny dla mnie podwójnie. Po pierwsze, jako przedstawiciela świata retail. Po drugie, jako aktualnej studentki Akademii Leona Koźmińskiego na bliskim mi kierunku CSR/ESG. Kierunku, który – jak mówi jego twórca, prof. Rok – jest najlepszy DLA świata. Nie koniecznie NA świecie, ale DLA świata. Choć ja wierzę, że na świecie też😉
Czym jest ESG
To nowy paradygmat zarządzania – zrównoważony rozwój, zbudowany na 3 filarach: Environmental, Social and Governance (bliskim mu pojęciem jest CSR). ESG to budowanie wartości firmy nie tylko przez pryzmat zysku, ale też kończących się zasobów, równości i ładu, z uwzględnieniem wpływu działań firmy na obszar społeczny, czy środowiskowy (jeśli źle wytłumaczyłam, liczę, ze prof. Rok mnie poprawi).
Dlaczego ESG jest ważne?
Znaczenie czynników ESG we wszystkich sektorach naszej działalności, także nieruchomości będzie wyłącznie rosło. Domagają się tego klienci, inwestorzy, a także regulatory. Kierunek i ramy wyznacza agenda OZN z 17 celami zrównoważonego rozwoju (SDGs), czy porozumienie paryskie. Ale w życie wchodzą już konkretne unijne i krajowe przepisy wynikające z Zielonego Ładu.
Dlaczego raport PRCH jest ważny?
Przestawia on stanowisko zarządców i właścicieli centrów handlowych, a także ich klientów. Pokazuje oczekiwania i stan świadomości. To dobry punkt wyjścia dla realizacji w najbliższej przyszłości przez cały sektor retail celów ESG. Celów, które nie są chwilową modą, a naszą nową rzeczywistością.
Jakie są najważniejsze wnioski z raportu przedstawiane przez @PWC oraz @KrzysztofPoznański?
- 2/3 – właścicieli/zarządców CH potwierdza, że w ich firmach prowadzona jest polityka zrównoważonego rozwoju.
- 60% najemców zwraca uwagę na kwestie ESG.
- 85% CH ma cele ESG w swej strategii.
- 60% klientów jest skłonnych zmienić CH na takie, które realizuje cele ESG.
- 60% klientów jest skłonnych ponieść dodatkową opłatę za działania ESG.
Jako sektor mamy oczywiście jeszcze wiele do zrobienia. Na razie w dużej mierze zbieramy i audytujemy dane. Ale punkt wyjścia już jest.
Pełen raport PRCH dostępny jest na stronie https://prch.org.pl/pl/, którą polecam jako platformę wymiany wiedzy ze świata retail. Dużo tam danych, opracowań, raportów i inspiracji.
Fot.: Sung Jin Cho, unsplash.