Jaki będzie PR w 2022 r.? Jakie będą główne kierunki i trendy? Jakie zjawiska będą kształtować pracę PR-owców i wizerunek firm? Moja prognoza znalazła się w Trenbook 2022. Dziękuję Anji Laszuk za zaproszenie i zachęcam do lektury całości. Bo grono ekspertów, którzy zabrali głos zacne: CEO, szefowie agencji, specjaliści i wykładowcy.
Moje prognozy znalazły się pod szczęśliwym numerem 13. Oto one:
USAMODZIELNIENIE CSR
My, PR-owcy będziemy coraz wyraźniej oddawać CSR (a właściwie ESG) we władanie zarządów. I dobrze, bo ESG to szerszy element zarządzania, z wieloma obszarami, które wykraczają poza PR.
WIZERUNEK BUDOWANY PRZEZ ESG
Jednocześnie działania ESG będą dla wielu firm podstawowym tematem komunikacji korporacyjnej. Oczywiście w myśl zasady: najpierw storydoing, potem storytelling. Z naciskiem na environmental, czyli działania na rzecz środowiska, a następnie social – na rzecz społeczności.
LOKALNOŚĆ
Będziemy odpowiadać na lokalne potrzeby, budować lokalne relacje i szukać lokalnych partnerów; schodzić niżej, bliżej, głębiej. Przy jednoczesnej elastyczności i zgodzie na zmienne scenariusze. Nawet jeśli efekty nie zawsze są doskonałe – lokalność sama w sobie będzie w komunikacji wartością.
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA NA PROPSIE
Pracownicy będą w centrum uwagi. Oznacza to skupienie na narzędziach, wartościach, zaangażowaniu i włączaniu. Yammer, podcasty, grywalizacje, wolontariat, czy programy zapewniające sprawczość. Warunki będą nam dyktować praca zdalna i rynek pracownika.
WYMAGAJĄCY DIALOG
W dalszym ciągu będziemy gasić mikrokryzysy i prowadzić dialog z bardzo różnymi grupami, które otwarcie wyrażają dość radykalne poglądy. Przed nami konieczność godzenia wody z ogniem i ciągłego przewidywania nastrojów. Do tego potrzebni są PR-owcy. Zatem zapraszam😊
I dodatkowo kilka słów na temat narzędzi:
Przekornie powiem, że hitem będzie tradycyjne spotkanie offline i obowiązkowy 5-minutowy small talk podczas spotkań na Teams.
Cały raport znajdziecie tutaj. A w nim eksperci PR-owcy, poczynając od prof. Dariusz Tworzydło, przez kolegów i koleżanki z Polskie Stowarzyszenie Public Relations: Tomasz Popielawski, Roksana Obuchowska, Damian Ziąber, Rozalia Derewenda-Zasłona, dr Katarzyna Kopeć-Ziemczyk, łukasz zając (nikogo nie wymieniam na końcu i z góry przepraszam tych, których nie wymieniłam😉).