Jak zmieniła się świadomość konsumentów na przestrzeni ostatniej dekady z punktu widzenia PR-owca? Magazyn Clue poprosił mnie o komentarz w tej kwestii. Bardzo dziękuję za zaproszenie i zachęcam do lektury mojego krótkiego podsumowania.
Co się zmieniło? Po pierwsze, mamy do czynienia z bardziej świadomym odbiorcą, który odpowiedzialnie podchodzi do zakupów, kwestii środowiskowych i społecznych. Na rynek wchodzą nowe pokolenia, a w życie – nowe przepisy.
Świadomy odbiorca
Wg Meaningful Brands niemal 80% konsumentów deklaruje, że wybiera marki bliskie swoim wartościom. Brak jednak potwierdzenia, jak takie deklaracje przekładają się na decyzje zakupowe. Terminy Rana Plaza, czy gospodarka cyrkularna są znane raczej w bardzo wąskim gronie. Widać więc jaskółki zmian, coraz bardziej odpowiedzialne podejście do konsumpcji i coraz większe oczekiwania wobec firm, ale to dłuższy proces.
Transformacja w sposobie komunikacji
Dla mnie jako PR-owca największy wpływ na zmianę świadomości odbiorców miały w ostatniej dekadzie znaczące transformacje w sposobach komunikacji. W 2010 r. tylko co drugi Polak korzystał z internetu, a tam królowała Nasza-Klasa.pl. Dziś ciągle jesteśmy online, z telefonem – oglądamy, nagrywamy, kupujemy. Rozwinęło się dziennikarstwo obywatelskie, do tego każdy może w SoMe domagać się od firm stanowiska w dowolnej sprawie. Ludzie oczekują przejrzystości i dialogu.
Wpływ COVID-u
Po trzecie, za sprawą COVID świadomie podchodzimy do tzw. offline living. Wartością jest dziś fizyczne doświadczenie i rozmowa face-to-face.
Zgadzacie się z moimi spostrzeżeniami?
Zachęcam przy okazji do lektury całego numeru Clue. Aktualne badania, inspirujące insighty. Spora dawka modowej wiedzy, z SoMe i marką w tle. Ja wypatrzyłam kilka tematów dla siebie: świadomy konsument w branży modowej, zrozumienie klienta, recenzje użytkowników vs. decyzje zakupowe, spójność marki i budowanie świadomości marki oraz prawne aspekty internetowego product placement. Julia Marczak, Mikolaj Winkiel, Maria Gajos, Marta Rokita, Marta Marchlewska i Magdalena Korol oraz oczywiście Paweł Tkaczyk, w którego doborowym towarzystwie znalazłam się na stronie. Numer do pobrania tutaj.